Asfaltfabriek Bruil gaat overlast veroorzaken

13 april 2009

Asfaltfabriek Bruil gaat overlast veroorzaken

Er wordt in de Arnhemse gemeenteraad nog steeds gesproken over de komst van asfaltfabriek Bruil naar Arnhem. De collegepartijen denken de overlast tot een minimum te beperken door regels voor de vestiging op te stellen. Door TNO is een onderzoek ingesteld om te zien hoe groot de hinder zal worden. Daaruit blijkt dat de asfaltfabriek binnen de regels zal kunnen werken. Dit betekent echter niet dat er geen overlast zal zijn.

In het Gelders geurbeleid wordt voor wonen een maximale streefwaarde van 0,6 in het 99,5 percentiel aangehouden. Vanaf een waarde van 1,0  is de asfaltfabriek te reuken. In de berekeningen van TNO is te zien dat de bewoners binnen het onderstaande gebied, verspreid over het jaar, 40 uur kunnen âgenietenâ van de aanwezigheid van Bruil.

20090413-geur-bruil-v2

De bewoners van delen van Arnhem en Westervoort opzadelen met deze geur problemen is niet de optie van de SP. De provincie Gelderland zal op zoek moeten naar een alternatieve locatie, niet gelegen midden in een stedelijk gebied.