Debat Financiën Sonsbeek 2008 nog niet afgehandeld

17 september 2009

Debat Financiën Sonsbeek 2008 nog niet afgehandeld

De Arnhemse rekenkamer doet geen onderzoek naar de misstanden rond de subsidiëring van de beelden-tentoonstelling Sonsbeek 2008. Dit betekent niet dat het hiermee afgedaan is. De financieel wethouder Hoefnagel zal zich nog steeds moeten verantwoorden voor het feit, dat op ambtelijk niveau informatie is achtergehouden. Dat de PvdA op voorhand verder onderzoek en debat weigert is verdacht. Heeft de beoogde lijsttrekker voor deze partij, soms iets te verbergen?

Lees hier meer: Doorpakken op financiële chaos binnen Arnhems college

de-gelderlander-klein2.jpg

Geen rapport over Sonsbeek 2008

woensdag 16 september 2009

ARNHEM - De Arnhemse rekenkamer weigert een onderzoek te doen naar de subsidiëring van de beeldententoonstelling Sonsbeek 2008. Wel komt er een onderzoek naar het verstrekken van garantiesubsidies in het algemeen, maar dat kan pas eind 2010 beginnen.

Het onderzoek van de rekenkamer had duidelijk moeten maken of ook wethouder Willem Hoeffnagel (PvdA) blaam treft bij het uit de hand lopen van de kosten voor Sonsbeek 2008. Wethouder Rita Weeda (ook PvdA) trad om die reden af. De toenmalige rekenkamervoorzitter Nico Wiggers, tevens gemeenteraadslid voor Zuid Centraal, zegde de raad in juni zo'n onderzoek toe.

Maar inmiddels heeft de kamer besloten niet op het verzoek in te gaan. Zij heeft het al te druk met andere onderzoeken. Bovendien acht de kamer het niet haar taak actuele politieke kwesties te onderzoeken. De rekenkamer is een onafhankelijk adviesorgaan van de raad dat onderzoek doet naar de besteding van geld en de uitvoering van beleid. Voorzitter Wiggers is inmiddels afgetreden, naar eigen zeggen om zich als lijsttrekker van Zuid Centraal te kunnen wijden aan de verkiezingscampagne. Ton van Beers (Pro Arnhem) is hem opgevolgd.

Verschillende politieke partijen vinden dat er nu een 'raadsonderzoek' moet komen. Dat is een onderzoek door een werkgroep uit de raad, ondersteund door professionals. Onder andere Pro Arnhem, D66 en Zuid Centraal zijn hier voorstander van. Maar of dit voorstel de eindstreep haalt, is de vraag: de PvdA is tegen en het CDA twijfelt. CDA-leider Ine van Burgsteden: "Ik ben nog beduusd door de weigering van de rekenkamer." SP-leider Gerrie Elfrink voelt meer voor een rechtstreekse ondervraging van Hoeffnagel in de raadsvergadering eind deze maand. Of die ondervraging er komt, is eveneens onduidelijk.