Goud voor Arnhems groen

26 september 2009

Goud voor Arnhems groen

Vrijdagavond is Arnhem bekroond met een gouden medaille door de Europese jury van de groencompetitie Entente Florale.

20090926-Arnhems-groen de-gelderlander-klein2.jpg

Arnhem hoeft titel groenste stad van Europa niet te delen

ARNHEM/ CARDIFF â Met het zweet in zijn handen wachtte hij op het Salomonsoordeel van de Europese jury van de groencompetitie Entente Florale. De onzekerheid sloop er gisteravond bij wethouder Cees Jansen in omdat voordat Arnhem eindelijk aan de beurt was nog geen enkele stad een gouden medaille had gewonnen. En dat was de afgelopen jaren nog niet één keer voorgekomen. âWe zijn geweldig blij met deze erkenning. De Arnhemmers kunnen hier trots op zijnâ, zei Jansen in het stadhuis van de stad Cardiff inWales.

Hij sprong een gat in de lucht toen Monika Hetsch, voorzitter van de jury, de verlossende woorden uitsprak. âDe jury is blij Arnhem te belonen met een gouden medaille.â Ook Bart Lichtenberg, hoofd bossen en parken, kon zich even niet beheersen. âHet is haast niet te geloven dat wij als enige stad goud hebben gewonnen en ons met recht groenste stad van Europa mogen noemen. Dit is een geweldig compliment voor iedereen die ons heeft geholpen.â

Ze moesten wel even geduld hebben want de prijzen werden op alfabetische volgorde van landen uitgereikt. Arnhem was pas aan het einde van de ceremonie aan de beurt. Toen kreeg de delegatie te horen dat de jury onder de indruk was van de manier waarop de gemeente samen met âgroene partnersâ en vele vrijwilligers het groen onderhoudt. Volgens de jury is Arnhem een schitterende, groene stad met meer dan dertig parken en een gevarieerd landschap. âWaar je prachtige wandelingen en fietstochten kunt maken en waar je tegen een prachtige groen decor kunt kamperenâ, verklaarde een enthousiaste Hetsch.

Volgens haar is Arnhem een levendige stad waar altijd wat te doen is. âVan internationale evenementen als de Mode Biënnale tot eerste klas attracties als park Sonsbeek en het Openluchtmuseum.â Tijdens het bezoek was de jury volgens haar onder de indruk geraakt van de opzet van nieuwbouwwijken, zoals Nieuw Monnikenhuize en Schuytgraaf.

Bij de vertegenwoordigers van de andere steden waren de druiven zuur. Vooral de delegatie van de Duitse stad Weimar was zwaar teleurgesteld. âDat was een van de gedoodverfde winnaarsâ, verklaarde een jurylid na afloop. Maar de grote hoeveelheid graffiti op de vele monumenten in de stad heeft Weimar de das omgedaan. Dit jaar lette de jury extra op dergelijke uitingen op muren en gebouwen.

Alle andere steden kregen een zilveren medaille. Bij de dorpen en kleine steden werden vier gouden plakken uitgereikt. Sluis uit Nederland moest genoegen met zilver.

Het jury rapport:

The Netherlands

Arnhem

The result of a bi-annual city poll indicated that greenery is one of the most important rea-sons, why people want to live in Arnhem. The municipality of Arnhem maintains this greenery together with green partners and many enthusiastic volunteers. Many projects, such as âFocus on the Streamâ were mostly created thanks to the efforts of the inhabitants.

Its recent awards include âGreenest City of the Netherlands 2008â and âBest City Centre in the Netherlands 2007-2009â. Arnhem is now a bustling city, where something is always happening. From international events such as âMode Biennaleâ to its first class attractions, like Sonsbeek Park, the Open Air Museum and Museum Kröller Müller. Arnhem is a beautiful green city with more than thirty parks and estates in an impressive, varied landscaped setting, where you can take beautiful walks, cycle trips and camp in green surroundings.

The European Jury of Entente Florale is happy to award Arnhem a Gold medal.

20090926-SP_groen