Kies voor bouwen zonder winstoogmerk

17 oktober 2009

Kies voor bouwen zonder winstoogmerk

Vandaag verscheen in de Gelderlander het volgende opinieartikel geschreven door fractievoorzitter Gerrie Elfrink.

Opinie Gelderlander

Onlangs verscheen in de Gelderlander een artikel onder de kop âAlleen SP-fractie is faliekant tegen stimuleren Arnhemse woningmarktâ. Alsof de SP de woningmarkt om zeep zou willen helpen. Niets is minder waar. De SP streeft al jaren naar een gezonde woningmarkt. De plannen van de gemeente om de woningbouw te stimuleren werken daarbij echter averechts.

De SP waarschuwt al jaren dat Arnhem te veel, te dure woningen bouwt en in de verkeerde segmenten. De SP heeft daar gelijk in gekregen en verdient erkenning in plaats van tendentieuze krantenkoppen.

Winstbejag zorgde ervoor dat deze waarschuwingen door zowel de projectontwikkelaars als de gemeente in de wind zijn geslagen.

Aan een duur appartement valt nu eenmaal meer te verdienen dan aan een betaalbare grondgebonden woning. Het gebrek aan betaalbare grondgebonden woningen, de banken die mensen in staat stelden om (te) hoge hypotheken af te sluiten en de voortdurend stijgende huizenprijzen zorgden ervoor dat deze woningen desondanks aftrek vonden.

De crisis heeft daar in één klap een einde aan gemaakt. De zeepbel is doorgeprikt: de gemeente en de projectontwikkelaars hebben vanuit winstbejag jarenlang de verkeerde woningen geprogrammeerd en blijven er nu mee zitten. In plaats van dit probleem bij de wortel aan te pakken, kiest PvdA-wethouder Kreeft voor symptoombestrijding: opnieuw lucht pompen in de vastgoedzeepbel. Een belangrijk bezwaar tegen de maatregelen van Kreeft is namelijk het prijsopdrijvend effect. Dit gaat ten koste van de kwaliteit van de woningen en de beurs van kopers en huurders. Het zijn de projectontwikkelaars die profiteren.

Een tweede bezwaar is de erfpacht-constructie. Dit zorgt ervoor dat de verwerving van de grond niet meer via de hypotheek hoeft te worden gefinancierd. De grond wordt gepacht van de gemeente.

Op die manier kunnen mensen toch weer hogere schulden aangaan dan eigenlijk verantwoord moet worden geacht.

Een derde bezwaar dat de SP heeft tegen de maatregelen is dat de gemeente door een âverkoopgarantieâ mensen probeert te verleiden een woning in Schuytgraaf te kopen, nog voordat zij hun bestaande woning hebben verkocht.

Mochten deze mensen hun woning niet kunnen verkopen, dan kunnen zij hun woning weliswaar slijten aan de gemeente, maar wel met verlies. Het blijft onder alle omstandigheden verstandiger dat mensen eerst hun bestaande woning verkopen en de gemeente zou dat ook moeten propaganderen.

Als klap op de vuurpijl wil Kreeft projectontwikkelaars, die hun te dure woningen niet meer kunnen slijten, financieel tegemoet komen. De ontwikkelaars hebben jarenlang gigantische winsten kunnen behalen over de rug van woningzoekenden. Dankzij hun eigen winstbejag blijven zij nu met te dure woningen zitten. Er is geen enkele reden projectontwikkelaars te belonen met belastinggeld.

Als de gemeente afziet van prijsopdrijvende maatregelen en kiest voor bouwen zonder winstoogÂmerk, dan komen in Arnhem kwalitatief goede huizen beschikbaar voor een lagere prijs en wordt de woningmarkt vanzelf weer gezond. De SP dient hiervoor komende maandag een voorstel in.
20091017-in-aanbouw