Arnhem veiliger en schoner

26 november 2009

Arnhem veiliger en schoner

Gewapende overval op supermarkt Presikhaaf
Politie rekent inbreker in na achtervolging
Gewapende overval op tankstation Elderveld
Gewapende overval op wedkantoor
Duo aangehouden na straatroof

Bovenstaande koppen zijn slecht een greep uit het nieuws van de afgelopen twee weken. Het mag duidelijk zijn dat veiligheid in Arnhem nog een belangrijk thema is.
Enkele weken geleden berichte het college vol trots âArnhem klimt op lijst van aantrekkelijke grote stedenâ. Om die stijgende lijn vast te houden moet er wel wat gebeuren. Het veiligheidsgevoel in de eigen woonomgeving zal omhoog moeten. Nog te vaak geven Arnhemse burgers aan dat zij 's avonds niet meer de straat op durven. Defecte straatverlichting, rotzooi op straat en hangjeugd zijn voorbeelden die hierin een rol spelen.
Dat betekent dat de wijkagent meer op straat in zijn of haar wijk aanwezig dient te zijn, zichtbaar en aanspreekbaar voor de buurt. Een buurtconciërge kan hierop een goede aanvulling zijn, hij of zij kan helpen de buurt schoon, heel en dus leefbaar en veilig te houden.
Deze ogen, oren en handjes in de buurten kunnen als informatiepunt fungeren voor bijvoorbeeld de jeugd- en gezinshulpverlening. Ook aan de handhaving van parkeren, vuil aan de straat zetten en honden uitlaten kan in dit kader worden gedacht. Daarnaast kan werkgelegenheid worden gecreëerd voor de vele mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

zie ook: Gemeenten moeten schoner en veiliger

20091126 zwerfvuil