Maximaal - minimaal resultaat tijdens begrotingsbehandeling

10 november 2009

Maximaal - minimaal resultaat tijdens begrotingsbehandeling

De begrotingsbehandeling was een waar steekspel. Geen geld om vrij te besteden, het laatste beetje geld door PvdA, CDA en GroenLinks opgemaakt aan het collegeprogramma. Gelukkig hebben we de begroting nog wat kunnen wijzigen voor de vaststelling. De raad heeft op voordracht van de VVD en SP geld gereserveerd voor de aanleg van meer kunstgrasvelden. Daar waar het college â¬2,5 miljoen wil uitgeven aan een multi-sporthal op Papendal, deze uitgave zal nog uitgebreid in de commissie besproken worden.
Op welzijn moet nu â¬350.000 structureel bezuinigd worden. Gelukkig kreeg het wijzigingsvoorstel van de SP voldoende stemmen. Hierdoor is het welzijnswerk in WillemEEN voorlopig gered. Een voorstel van de SP om de vergoeding aan de raadsleden te verlagen kom niet rekenen op een meerderheid. Ook het voorstel om nog geen geld te reserveren voor de OV-terminal haalde het niet.

de-gelderlander-klein2.jpg

Drie clubs krijgen hun kunstgras

ARNHEM â De voetbalclubs Eldenia en Presikhaaf en de hockeyclub Upward krijgen alledrie hun kunstgrasveld. Dat heeft de Arnhemse gemeenteraad gisteravond tijdens de begrotingsvergadering besloten. De raad stemde in met een voorstel van VVD en SP om een miljoen uit de reserves te halen en dat voor de kunstgrasvelden uit te trekken. Het aanvankelijke plan om dit geld bijeen te krijgen door de herinrichting van de Johan de Wittlaan af te blazen, werd ingetrokken. Wethouder Cees Jansen (CDA) rekende voor dat deze maatregel slechts vier ton opleverde in plaats van de gedachte drie miljoen. Of de herinrichting van de Johan de Wittlaan definitief doorgaat, wordt later beslist.
GroenLinks stemde tegen de aanleg van de kunstgrasvelden. Wieneke de Waard maakte zich boos op de VVD. âDie partij zit altijd op de centen, maar doet nu een greep in de kas.â VVD-leider Margreet van Gastel zei dat de hele raad begin dit jaar al om het kunstgras gevraagd had. â Dus moet het er komen.â

Dat GroenLinks hierboven de uitgave van SP en VVD onverantwoord vindt is vreemd. Het college waar GL deel vanuit maakt wil wel ⬠2,5 miljoen in een sporthal op Papendal stoppen. Ook is GL de grootste voorstander van 'Cultuur in Rijnboog', wat nu al op zo'n ⬠100 miljoen is begroot. De Arnhemse SP maakt hierin duidelijk andere keuzes en zal dit ook richting de verkiezingen blijven uitdragen.

20091110-kunstgras

de-gelderlander-klein2.jpg

GEMEENTERAAD Hele oppositie stemt uit protest tegen

Begroting haalt het net

• Begroting haalt minimale meerderheid van negentien tegen achttien stemmen.
  • Onvrede bij oppositie over âzachtste begroting uit Arnhemse geschiedenisâ.
  • De Lommerd blijft toch bestaan.

ARNHEM â Met de kleinst mogelijke meerderheid van negentien tegen achttien stemmen heeft de Arnhemse gemeenteraad gisteravond de meerjarenbegroting voor de periode tot en met 2013 goedgekeurd. Alleen de coalitiepartijen PvdA, CDA en GroenLinks (die met twee afwezige zieken zwakker waren dan anders) stemden voor, alle zes oppositiepartijen tegen.
De oppositie is boos over het feit dat er in de begroting nog helemaal geen rekening wordt gehouden met de snoeiharde bezuinigingen die de komende jaren onvermijdelijk zijn. Wethouder Willem Hoeffnagel (PvdA) heeft aangegeven dat hij tot begin volgend jaar nodig heeft om zinnige voorstellen te formuleren die de te verwachten tegenvallers van misschien wel 55 miljoen euro per jaar op kunnen vangen. Ook over de weigering van de wethouder om nu al de reservepositie van de gemeente te verbeteren, zijn de oppositiepartijen ontevreden. Hoeffnagel zegt dat hij ook daar pas begin volgend jaar mee komt, bij de eindafrekening over 2009. âDan ga je uit van een resultaat, niet van een prognose.â
Niet in staat de grote kwesties aan te pakken, richtte de raad zich op kruimelwerk. Zo werd met een door 22 raadsleden ondersteunde motie van de SP eindelijk een nog openstaande bezuiniging op welzijn ingevuld: de peuterspeelzalen moeten een ton inleveren, wijkcentrum De Lommerd in het Spijkerkwartier 80.000 euro (maar blijft dus, anders dan de PvdA eerst wilde, wel open) en 177.000 is te verdienen door de dagopvang van alcoholverslaafden onder te brengen in het oude archief aan de Rietgrachtstraat waar ook de drugsverslaafden komen. Daarnaast wordt de subsidie voor Ome Joopâs Tour verdubbeld tot 20.000 euro en komt er eenmalig 10.000 euro extra vanwege het zestigjarig jubileum in 2010.

Als Arnhemse SP kunnen we trots zijn op het feit dat we, in deze moeilijke tijden, toch met breed gedragen voorstellen komen. Dit sterkt de afdeling om de behaalde resultaten te blijven communiceren. Straks bij de gemeenteraads-verkiezingen op 3 maart 2010, kunnen wij hiermee een grote uitslag halen.

20091110-geld