Past in Klarendal die moskee?, nou nee!

17 november 2009

Past in Klarendal die moskee?, nou nee!

Dat de gemeente een organisatie als Milli Görüş wil ondersteunen is al eerder door de Arnhemse SP beschreven. Wij zijn hier geen voorstander van en zullen dat ook blijven uitdragen. Daarnaast hebben wij ook bezwaren tegen de vestiging van een moskee met een capaciteit voor 500 bezoekers in een zwaar versteende wijk. Hierin worden wij inmiddels ook gesteund door de Arnhemse commissie voor welstand en monumenten.

Enkele weken geleden is in de welstandscommissie de nota van randvoorwaarden voor de nieuwe moskee in Klarendal besproken. Tijdens de behandeling kwamen diverse punten van zorg naar boven. Zo werd het toestaan van een minaret op de moskee als onwenselijk beschouwd. Daarnaast zijn er twijfels of het gewenste programma, lees vierkante meters, wel te realiseren is op deze locatie. Ook werd door diverse commissieleden gevraagd waarom hergebruik, van in ieder geval de gevel van de school, niet was opgenomen. Hierop werd door de ambtenaren geantwoord dat dit een gepasseerd station is. Deze optie maakt geen deel meer uit van de oplossingen die het college voor draagt. Ook werd de noodzaak van een goede inpassing tussen de bestaande bebouwing bepleit. Het opnemen van de randvoorwaarde, dat de moskee in baksteen moet worden uitgevoerd kan daar uitvoering aan geven. Verder waren er twijfels of de parkeeropgave (minimaal 30 plaatsen) op eigen terrein, inclusief in- en uitrit kan worden gerealiseerd. Met de wens van de moskee, om maatschappelijke functies aan het gebouw toe te voegen, wordt het aantal te realiseren parkeerplaatsen nog hoger.
De nota van randvoorwaarden ligt nu, met het welstandscommissie advies bij het college en we zijn benieuwd hoe het commentaar hierin wordt verwerkt.

de-gelderlander-klein2.jpg

Welstand vindt moskee van Klarendal te groot

vrijdag 13 november 2009

ARNHEM - De commissie voor welstand en monumenten voor Arnhem zet vraagtekens bij de combinatie van een koepel en een minaret in het globale bouwplan voor een nieuwe moskee in Klarendal. De commissie vindt het verstandig de aanleg van een minaret te heroverwegen en een architect aan te trekken met veel gevoel en ervaring voor de juiste inpassing van de moskee in de wijk. 'Een zendmast is geen toevoeging', stelt Welstand, doelend op een mogelijk al te nadrukkelijk omhoog stekende toren.

Een minaret wijst de commissie niet per definitie af. Een maximale hoogte van 15 meter van het gebouw, exclusief de minaret, acht welstand echter veel te hoog, zo blijkt uit de notulen. 'De vraag is of er voor dit soort gebouwen altijd een koepel moet worden gemaakt. Ook in landen waar de cultuur overwegend islamitisch is, zijn moskeeën altijd ingepast in de omgeving. De minaret vormt daar meestal een samenspel met andere torens.'

Welstand vindt het bouwprogramma van de moskee met gemeenschapscentrum op de plek van de Sint Jansschool aan de Rosendaalsestraat 'overspannen' zwaar voor de plek. Een compactere oplossing is nodig. 'Benut de kans om er iets bijzonders van te maken'

20091117 moskee