Op naar een "Geregelde Achterdeur"

6 november 2013

Op naar een "Geregelde Achterdeur"

Samen met D66 en GroenLinks heeft de Arnhemse SP raadsfractie een initiatiefvoorstel ingediend om de bevoorrading van de coffeeshops te reguleren door middel van georganiseerde wietkweek.  Het voorstel bevat de hoofdlijnen van een plan om een stichting op gereguleerde wijze wiet te laten verbouwen ten behoeve van de Arnhemse coffeeshopbranche.  De stichting wordt bestuurd door vertegenwoordigers van betrokken partijen, waaronder de gemeente, (vertegenwoordigers van) coffeeshophouders en de verslavingszorg.

SP, D66 en GroenLinks in de Arnhemse gemeenteraad willen legale teelt en aanvoer van wiet naar plaatselijke coffeeshops. De partijen willen daartoe een proef gebaseerd op een voorstel van de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb. De komende maanden gaan de partijen in gesprek met coffeeshophouders om te kijken of het voorstel aanslaat, alvorens het naar hun collega’s in de raad te sturen. De partijen willen dat de proef nog in 2014 van start gaat.

Door  Jurgen Elfrink, Hans Giesing en Sjaak van ‘t Hof

De aanvoer van wiet naar de coffeeshops is al jarenlang hét probleem van het goede tolerante Nederlandse softdrugsbeleid. De verkoop van wiet aan klanten is legaal, maar de levering ervan aan de shop is illegaal.

D66, GroenLinks en SP noemen het de ‘achilleshiel van het gedoogbeleid’. Het zorgt voor grote problemen: de kwaliteit is nu niet gegarandeerd, er zijn brandonveilige situaties in en rond gebouwen waar wiet nu geteeld wordt, de politie is een groot deel van de opsporingscapaciteit kwijt, en het houdt de georganiseerde criminaliteit in stand.

Proef volgens Rotterdams model

De partijen willen in Arnhem een proef naar Rotterdams voorbeeld. Het doel is om in Arnhems te testen of legale teelt en aanlevering van wiet de problemen inderdaad effectief bestrijdt. Het houdt in het kort in dat de gemeente een stichting opricht die de teelt van softdrugs organiseert en zorgt dat de wiet bij de shops komt. De stichting wordt bestuurd met vertegenwoordigers van betrokken partijen, waaronder coffeeshophouders en verslavingszorg.

Om overlast te voorkomen, komt de teeltlocatie niet in een woonwijk maar in een buitengebied of op een industrieterrein. Aangezien er nu veel criminaliteit rondom de teelt en distributie van wiet is, is het een voorwaarde dat de locatie goed te beveiligen is. Verder moet de locatie ook voldoende brandveilig zijn. Eventueel kan het verbouwen en het oogsten in handen worden gegeven van een sociaal werkbedrijf.

Verschillende initiatieven in Nederland

De roep om gereguleerde teelt en aanvoer van wiet is de afgelopen tijd fors toegenomen. Veel gemeenten, waaronder Utrecht, Leeuwarden, Eindhoven, Rotterdam, Den Haag en Tilburg, hebben inmiddels plannen om legale teelt en het aanleveren van softdrugs aan coffeeshops te organiseren bij de minister aangeleverd.

Hoewel minister Opstelten eerder heeft gezegd dat internationale afspraken experimenten in de weg staan, is hij hier van teruggekomen. De minister heeft beloofd de initiatieven op een rijtje te zetten en deze ‘van een juridisch kader te voorzien’. Dit kader zal een juridische basis vormen voor het plan van D66, SP en GroenLinks. De partijen vragen burgemeester Kaiser daarom het Arnhemse initiatief aan te melden.

Lees hier het complete initiatiefvoorstel 'GeregeldeAchterdeur' (pdf)