VVD-wethouder: bijstand is vakantie

6 februari 2014

VVD-wethouder: bijstand is vakantie

Gisteravond vond in “In de Weerd” een debat plaats over de participatiewet. Lokale partijen gingen op deze avond met elkaar in debat over deze nieuwe wet, die ervoor zorgt dat gemeenten mensen vanuit een bijstands- of jonggehandicaptenuitkering aan werk helpen. Ook wethouder Michiel van Wessem (VVD, sociale zaken) was hierbij aanwezig en kreeg enkele malen het woord.

Tweet bijstand is vakantie

De bovenstaande tweet schoot de wethouder schijnbaar in het verkeerde keelgat. Michiel van Wessem sprak mij aan: ik zou zijn woorden hebben verdraaid in dit bericht. Verdraaien kan ik het niet noemen. Het is een ingekorte weergave, maar echt geen verdraaiing. Want het hele verhaal is eigenlijk nog schandaliger.

Nog een citaat: “wat mensen in de bijstand nodig hebben, is activering”. Gevolgd door: “U kent dat zelf wel met vakantie: dan zit u om 10 uur een keer aan uw eerste bakje koffie. Op vakantie gaat alles een versnelling of drie langzamer”.

Alsof een bijstandsuitkering ontvangen hetzelfde is als op vakantie zijn, nota bene op kosten van de gemeenschap. VVD-wethouder van Wessem gaat er helemaal aan voorbij dat de meeste mensen in de bijstand een gewoon leven met een gewoon dagritme leiden. Wat te denken van alle gezinnen in de bijstand die kleine kinderen hebben? Eerst vroeg wakker en op latere leeftijd de kinderen om 8u30 op school afleveren.
En wat te denken van al die andere mensen die ondanks hun situatie alles aangrijpen om mee te blijven draaien in onze samenleving, zoals mensen die vanuit een werkloosheidsuitkering in de bijstand komen?

Met zulke uitspraken zet de VVD-wethouder mensen weg. Mensen die het niet eenvoudig hebben. Zij kunnen met hun financiën alleen maar drómen over een vakantie….