In Arnhem werken onder het minimumloon?

10 juni 2011

In Arnhem werken onder het minimumloon?

Werken onder het minimumloon in Arnhem kan niet de bedoeling zijn. Daarom heeft de SP het college schriftelijke vragen gesteld.

De SP heeft begrepen dat de gemeente Arnhem zich heeft aangemeld voor de pilot loondispensatie van het Rijk. Deze pilot maakt het mogelijk dat geindiceerden van de sociale werkvoorziening en mensen met een WWB uitkering moeten gaan werken voor een inkomen wat vaak onder het Wettelijk Minimum Loon ligt. Mensen blijven hierdoor afhankelijk van de uitkering en bouwen geen normale pensioenrechten op. Het kabinet hanteert een bijzondere definitie van 'werk moet lonen': De mensen krijgen in deze pilot een beloning hoger dan het sociaal minimum, maar lager dan het Wettelijk Minimum Loon. Daarmee worden naar onze mening en die van de vakbonden tweederangs werknemers gecreeerd. De bestaande cao's en het minimumloon blijken ineens niet meer geldig.

Het minimumloon hebben we hier in Nederland niet voor niets. Het is bedoeld om de mensen een zekerheid van een draaglijk bestaan te bieden. Op dit ogenblik leven er al groepen mensen onder dat minimum omdat zij daartoe gedwongen worden door omstandigheden en niet anders kunnen. Hoeveel werknemers zijn er op dit ogenblik niet die door wurgcontracten, deeltijdbanen van soms nog geen 12 uren in de week moeten combineren tot dat zij op een minimumloon zitten? Die realiteit is al schandalig genoeg! De solidariteit is de afgelopen dertig jaar steen voor steen afgebroken door neoliberaal beleid. Daar waar de top-en midden inkomens een enorme vlucht namen groeide het minimum bijna niet mee, om over de bevroren uitkeringen maar te zwijgen. Naast het groeiende leger uitkeringsgerechtigden komt er nu ook een aanzienlijk aantal werkende minima bij en door bovenstaand voorstel zal de armoede in Nederland alleen maar toenemen.

Daarom heeft de SP de volgende vragen aan het College:

Vraag 1:

Waarom heeft de gemeente zich vrijwillig aangemeld om deel te nemen aan deze pilot? Wat denkt de gemeente naast een besparing op uitkeringsgelden hiermee te bereiken? En klopt het dat de gemeente het vrijgevallen uitkeringsgeld vrij mag besteden?

Vraag 2:

Wat vind het College van het recht op een Wettelijk Minimum Loon zoals dat in Nederland gangbaar is bij een volledige werkweek?

Vraag 3:

Is het College het met de SP eens dat bij een 36 urige werkweek ook een pensioenopbouw van 36 uur per week hoort? En zo nee, waarom dan niet?

Vraag 4:

Heeft het college de WSW raad en/of de clientenraad geraadpleegd voordat men tot de aanmelding voor de pilot is overgegaan? En zo nee; waarom niet?

Vraag 5:

Zijn er al bedrijven en instellingen benaderd met het verzoek mensen, op basis van deze pilot, in dienst te nemen?

Vraag 6:

Indien positief antwoord op vraag 5, hoe zijn deze bedrijven en instellingen

benaderd en wilt u ons de schriftelijke correspondentie ter zake met deze bedrijven

en instellingen ter inzage zenden? En heeft u al positieve reacties ontvangen

van bedrijven en instellingen?

Vraag 7:

Deelt het College onze mening dat de huidige groep mensen die een gesubsidieerde baan heeft, weleens hun baan zouden kunnen verliezen, omdat de werkgevers aangeven dat ze de kosten niet kunnen of willen betalen, nu ze 50% moeten bijdragen?

Wat gaat het College doen om deze mensen te beschermen tegen terugval op de bijstand?

Vraag 8:

Vind het College, net als de SP, het niet van het grootste belang dat werken moet lonen? En dat we moeten inzetten op normaal dienstverband met alle rechten die daarbij horen? En geen werkende armen moeten creeren?