Toekomstplannen voor de binnenstad

8 april 2015

Toekomstplannen voor de binnenstad

Hoe wordt de Arnhemse binnenstad een prettige verblijfsplek waar ruimte is voor werken, wonen, winkelen en uitgaan? Is er een manier om musea, parken en historische plekken met elkaar te verbinden zodat zij wat meer een geheel vormen? In de gemeenteraad zijn alle fracties het met elkaar eens: de binnenstad moet aantrekkelijk gemaakt worden voor zowel inwoners als bezoekers. Daarom stonden de toekomstplannen, de visie, van de binnenstad op de politieke agenda van maandag 30 maart. Deze visie werd met een grote meerderheid van stemmen aangenomen, ook door de SP. Wel diende SP Arnhem een motie in en ondersteunde een amendement en twee moties van andere partijen.

Foto: Thorsten Kemper / SP Arnhem

SP-raadslid Gedeon Noordzij hield een krachtig pleidooi voor de binnenstad, waarin hij de standpunten van SP Arnhem goed verwoordde: „De binnenstad als huiskamer en kloppend hart van de stad, bron van werk, de plek waar bewoners, ondernemers, klein en groot en bezoekers elkaar kunnen ontmoeten, daar waar geleefd wordt, waar iets te beleven valt en reuring plaatsvindt, maar ook de mogelijkheid om even de rust op te zoeken. Voor iedereen, jong en oud wat wils! Dat is wat de SP voor ogen heeft.“

De Arnhemse SP diende de motie 'Visie Koningsplein' in. Het Koningsplein, dat in de luwte van het Musis Sacrum en de Schouwburg ligt, kan momenteel wel een opknapbeurt gebruiken. Pleinen zijn immers bepalend voor de uitstraling en de sfeer van de Arnhemse binnenstad. Inwoners en bezoekers van de stad kunnen er terecht tijdens evenementen, manifestaties of tijdens het uitgaan. Daarnaast zijn de Arnhemse pleinen geliefde rustpunten en ontmoetingsplekken. Ook als het gaat om pleinen die niet zo in het oog springen, zoals het Koningsplein. Het plein verkeert momenteel in een deplorabele toestand. Daarom diende Noordzij maandag 30 maart een motie in waarbij hij er bij het college van B en W op aandringt met een uitgewerkte visie voor het plein te komen.

Een versterking van het Koningsplein is volgens de Arnhemse SP goed voor de directe omgeving. De Schouwburg wordt namelijk binnenkort gerenoveerd en verbouwd. Daarnaast heeft balletgezelschap Introdans de wens om naar de Schouwburg te verhuizen. Mocht deze wens in vervulling gaan, dan huisvest het Musis Sacrum in de nabije toekomst Het Gelders Orkest en de Schouwburg Introdans: een mooie concentratie dus van cultuur in de binnenstad. Daarom is het Koningsplein volgens de Arnhemse SP in potentie een interessante plek met een eigen karakter.

De motie 'Visie Koningsplein' werd met 24 stemmen voor en 13 tegen aangenomen. Ook wethouder Hans Giesing (D66) reageerde positief op de motie. Het tijdspad, voor 1 september, vindt hij echter wat krap voor het college. Voor het einde van het jaar lijkt hem het meest haalbaar om met een goed uitgewerkte visie voor het Koningsplein te komen. Verder ondersteunde de SP het amendement 'Slag om Arnhem corridor, museum Arnhem corridor en Park sonsbeek corridor' van D66, de motie 'Ambachten terug in de Arnhemse binnenstad' van het CDA en de motie 'Let op de kleintjes' van de ChristenUnie. Ook deze moties en het amendement werden aangenomen.

Door: Anette Beumer

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.