Geld voor kleine culturele instellingen; GL ontmaskerd

16 juni 2008

Geld voor kleine culturele instellingen; GL ontmaskerd

GroenLinks-fractievoorzitter WieÂneke de Waard poogt alle kritiek op de collegedeelname van haar partij weg te wuiven in een interÂview dat op 4 juni in de Gelderlander stond. Ze probeerde de lezer ervan te overtuigen dat GroenLinks echt nog wel een eigen mening heeft en die durft uit te dragen. Sterker nog: GroenLinks neemt het voorÂtouw op het gebied van bijvoorÂbeeld de kleine culturele instellinÂgen. Raadslid Malika Achekar zou keihard hebben gezwoegd om het voor elkaar te krijgen.

De manier waarop GroenLinks zijn imago op probeert te vijzelen bereikt daarmee een nieuw diepteÂpunt. Sinds jaar en dag was het naÂmelijk GroenLinks die moties van Zuid Centraal, ChristenUnie of de SP blokkeerde. Commissielid TobiÂas de Groot, die wel voor kleinere instellingen pleitte, werd door zijn eigen GroenLinks-fractie steevast genegeerd, en dankzij die attitude kregen diverse moties nul op het rekest. Gelukkig kreeg hij het deze keer eens wel bij zijn fractie voor elkaar, waarna raadsleden die al jaÂrenlang door juist GroenLinks op het gebied van bescheiden cultureÂle instellingen geblokkeerd werÂden, ook iets van de grond konden krijgen. Tobias de Groot heeft zich daar zeker voor ingezet, Achekar heb ik er nooit over gehoord. StelÂlen dat GroenLinks hier het voorÂtouw op heeft genomen is werkeÂlijk ridicuul. Dat De Waard dat met droge ogen durft te beweren tegenover raadsleden en instellinÂgen waarbij ze sinds jaar en dag niet thuisgaf is nog wel het meest verbazingwekkend.