Vragen over subsidie stichting Rhythm of Reason

6 mei 2009

Vragen over subsidie stichting Rhythm of Reason

Naar aanleiding van berichten in diverse media heeft de SP vragen gesteld over de subsidie verstrekking aan stichting Rhythm of Reason.

ex art. 44 (RvO) vragen aan het College van B&W, SP Arnhem

Vragen over subsidie aan van fraude verdachte organisaties.

Gisteren vernamen wij uit diverse media dat een partij waaraan de gemeente Arnhem in het verleden subsidie heeft verstrekt van subsidiefraude wordt verdacht. Uiteraard onderschrijven wij de regel dat iemand die ergens van verdacht is nog niet schuldig is. Echter heb wij enkele vragen waarover wij, gezien deze situatie, helderheid wensen:

1. Heeft u kennisgenomen van deze berichtgeving?
  2. Bestaat er op dit moment nog een subsidierelatie van gemeentegelden en organisaties waar deze verdachten deel van uit maken?
  3. Zo ja, bent u dan voornemens deze subsidie te bevriezen en in het geval van schuldig bevinden van de betreffende verdachten de mogelijke subsidies terug te trekken?
  4. Zo nee, waarom niet?
  5. Is er onderzocht of er in de subsidies die aan organisaties waar deze verdachte(n) deel van uitmaakten in het verleden van de gemeente Arnhem hebben ontvangen in elk geval sprake is geweest van juiste besteding, dat wil zeggen conform de afspraken die de gemeente met de betreffende personen en organisaties is gemaakt?
  6. Zo ja, wat is daarvan de uitkomst en de mogelijke verdere stappen die u in dat geval voornemens bent te ondernemen?
  7. Zo nee, bent u van plan om alle activiteiten waarvoor aan organisaties waar deze mensen deel van uitmaakten subsidie is verleend door te lichten, en bent u in het geval van mogelijke âonjuisthedenâ van plan verdere stappen te ondernemen, zo ja welke?

Hoogachtend, en in afwachting van uw antwoord

namens de SP-fractie

Met vriendelijke groet,