Van twee personen, één persoon worden!

18 januari 2018

Van twee personen, één persoon worden!

Foto: SP
De woorden “van twee personen, één persoon worden” van Taalambassadeur Rob Weijers zijn bij mij Martijn van Butselaar, SP fractievolger in Arnhem, het meest blijven hangen. Dit zei Rob namelijk tijdens de bijeenkomst over laaggeletterdheid, die mede dankzij de SP georganiseerd werd door en voor de gemeenteraad van Arnhem..

1 op de 8 Arnhemmers is laaggeletterd, dat komt neer op zo’n 13.000 mensen binnen onze gemeente. Dit is een groeiend probleem, met niet alleen gevolgen voor de persoon zelf, maar ook voor zijn of haar omgeving. Stel je voor: nooit een verhaaltje voor te kunnen lezen aan je kind, geen toeslagen te kunnen aanvragen en financieel in de problemen komen, in het ziekenhuis niet verder te komen dan de informatiezuil en te blijven rondlopen met je kwaal enz. enz.. Ga zelf maar na wat je in deze tijd, van snelle onpersoonlijke communicatie, allemaal mist als je niet begrijpend kunt lezen.

Wij van de SP Arnhem vinden dus dat dit hoog op de agenda moet blijven staan, ook na de verkiezingen! Samen met organisaties en wijkcoaches moeten we kijken hoe we mensen over hun schaamte heen kunnen krijgen, want dat is iets wat alle taalambassadeurs zeiden: “door schaamte, bleven we er zo lang mee rondlopen”. Dit terwijl laaggeletterden juist heel slim en creatief zijn, dit kun je wel zien aan hoe creatief de oplossingen zijn om hun laaggeletterdheid verborgen te houden.

Wij als gemeente Arnhem moeten dus een veilige haven creëren! Zodat iedere laaggeletterde, net als Rob, weer heel kunnen worden. Daar staan wij als SP Arnhem voor! Voor elkaar, Voor Arnhem.