SP-amendement over Thuiszorg weggestemd

1 mei 2011

SP-amendement over Thuiszorg weggestemd

Het amendement Help de thuiszorg niet om zeep van de SP heeft het na een hectische raadsvergadering en twee stemrondes, helaas niet gehaald.

De Arnhemse SP-fractie heeft, samen met het bestuur en met de leden van de kerngroep, alles op alles gezet om de bezuiniging op de huishoudelijke zorg ongedaan te maken. De SP diende een amendement in tijdens de behandeling van de bezuinigingen in Arnhem op 18 en 19 april. Helaas heeft het amendement het niet gehaald.

Behalve het tenietdoen van de bezuiniging op de Thuiszorg heeft de SP een voorstel ingediend om de thuiszorg op een andere manier te organiseren en de menselijke maat weer terug te krijgen. Weg met het denken in producten en stoppen met het opsplitsen van taken.

De SP heeft steeds constructief meegedacht en een alternatief aangedragen. Helaas konden we onze coalitiepartners VVD, D66 en GroenLinks niet meekrijgen en waren we als raadsfractie genoodzaakt via de oppositie een meerderheid te verkrijgen. Die meerderheid hadden we ook, op papier althans. De mede- indieners van het amendement waren: CDA, CU, PvdA en Zuid Centraal: dat zijn 21 van de 38 stemmen.

Het amendement is in stemming gebracht en behaalde inderdaad een meerderheid! 20 stemmen voor en 18 tegen. Opvallend genoeg stemde Zuid Centraal tegen. Er ontstond echter wat hectiek in de raadszaal toen bleek dat een amendement van GroenLinks, dat een wijziging bevatte in het bezuinigingsvoorstel, ook werd aangenomen. Ons amendement, dat reeds was aangenomen behelsde het schrappen van de bezuiniging. Een tekstwijziging kon dus helemaal niet meer plaatsvinden. Het voorstel van GroenLinks behelsde overigens veel mooie woorden, maar weinig inhoud.

Er werd voor gekozen voor het opnieuw in stemming brengen van het SP-amendement. Een vreemde gang van zaken? Bij deze tweede stemronde haalde ons voorstel geen meerderheid. 18 stemmen voor, 20 tegen. Dat was een enorme teleurstelling.

De SP-fractie is niet van plan zich hier zomaar bij neer te leggen. Tijdens de behandeling van het project De Kanteling (een WMO-project waarin de huishoudelijke zorg ook weer aan bod zal komen), zullen we alsnog proberen de in onze ogen slechte plannen alsnog van tafel te krijgen. De SP zal blijven vechten voor goede thuiszorg en proberen andere partijen ervan te overtuigen dat het echt anders en beter kan!