Afbouw maatvervoer Presikhaaf Bedrijven groot probleem
Afbouw maatvervoer Presikhaaf Bedrijven groot probleem
Een structurele oplossing voor het vervoersprobleem van een aantal personeelsleden is er nog niet. Een deel van de medewerkers moet nog maar afwachten of zij straks nog in staat zullen zijn, om bij Presikhaaf Bedrijven te kunnen blijven werken. Niet voor iedereen is het mogelijk gebruik te maken van het reguliere openbaar vervoer. Ook zijn de verhoogde eigen kosten niet op te brengen voor een deel van de mensen.
Taxi Presikhaaf Bedrijven blijft medewerkster voorlopig ophalen
ARNHEM – Lita Hecker is opgelucht. Presikhaaf Bedrijven laat de Arnhemse deze maand nog gewoon met de rolstoeltaxi ophalen en in Arnhem- Zuid thuisbrengen.
De sociale werkvoorziening besliste aanvankelijk dat Lita Hecker voortaan maar met de regiotaxi naar haar werk moest komen. Dankzij de inzet van SP-raadslid Desiree Egberts krijgt Lita nog even respijt. Egberts sprong voor haar in de bres en stelde haar situatie samen met de PvdA aan de orde in de Arnhemse gemeenteraad. Het SW-bedrijf heeft toegezegd Lita’s situatie te heroverwegen.
Presikhaaf Bedrijven is druk bezig het eigen maatvervoer af te bouwen. Sinds 2000 werd een beschermde groep personeelsleden op kosten van de sociale werkplaats gehaald en gebracht. Zij waren vanwege hun fysieke of psychische handicap te kwetsbaar om zelf naar hun werk te reizen.
De sociale werkplaats moet echter drastisch bezuinigen. Het noodlijdende bedrijf zegt de deur-totdeur taxi (5.000 euro per deelnemer per jaar) niet langer zelf te kunnen betalen. De regiotaxi is volgens Presikhaaf Bedrijven een prima alternatief om veilig te kunnen reizen. Ook al worden de medewerkers niet meer rechtstreeks gehaald en gebracht. De betrokken medewerkers krijgen deze maand voorlichting hoe ze met een ovkaart in het openbaar vervoer kunnen reizen. Het afschaffen van het maatvervoer betekent dat medewerkers voortaan zelf moeten bijdragen in hun woon-werkverkeer. Zo ook Lita Hecker. Zij en haar man Pascal toonden zich vorige week ten einde raad. Lita zit in een rolstoel en lijdt aan congenitale osteogenesis imperfecta, in gewoon Nederlands: de broze bottenziekte. Ze kan vlug iets breken. Reizen met een gewone stadsbus is voor haar te gevaarlijk. Lita werkt halve dagen. Zij reviseert watermeters.
De Arnhemse wil best met de regiotaxi gaan reizen. De Heckers zeggen de hoge kosten (260 euro in de maand, drie keer zoveel als een normaal busabonnement) financieel echter niet op te kunnen brengen.
Pascal Hecker vroeg daarom het UWV of dat wellicht een bijdrage kan verlenen. „Mijn vrouw kon maar beter helemaal thuis gaan zitten, zeiden ze. Dat was veel goedkoper. Bovendien was ze toch al voor 100 procent afgekeurd. Maar Lita wil dolgraag blijven werken.”
Desiree Egberts
- Zie ook:
- Cris Lenting