Vragen over verhoging tarief buskaartje

25 februari 2015

Vragen over verhoging tarief buskaartje

De prijzen voor een los papieren buskaartje, het RIT-kaartje, op enkele Arnhemse en regionale buslijnen zijn per 1 februari fors verhoogd. In Arnhem gaat het daarbij om de lijnen 5, Presikhaaf-Schuytgraaf, lijn 7, Geitenkamp-Rijkerswoerd, en lijn 33, Arnhem-Doornenburg. Waar een reiziger voor een enkele reis voorheen €1.50 betaalde, moet hij tegenwoordig €3 neertellen. Een verhoging dus van 100% door vervoersbedrijf Breng (Hermes), met goedkeuring van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen. De Arnhemse SP stelde daarom samen met D66 vragen over deze tariefswijziging.

Wethouder mobiliteit Alex Mink (SP) reageerde tijdens de politieke maandag van 23 februari op de vragen en vindt de prijsstijging “geen ideale prijsverhoging” maar noemde als 1 van de redenen de financiële situatie bij het openbaar vervoer. Deze zou momenteel slecht zijn. Vervoerder Breng wil daarnaast het gebruik van losse papieren kaartjes inperken en de ov-chipkaart stimuleren. Relatief zijn er weinig mensen die gebruik maken van het losse papieren kaartje.

SP-Fractievoorzitter Cris Lenting vindt dat de keuze voor de reiziger zo wel heel beperkt wordt: “Naast het bestaan van de ov-chipkaart moet er voor de reiziger die hier geen gebruik van maakt toch een mogelijkheid zijn om betaalbaar met het openbaar vervoer in de stad te kunnen reizen.” Door het RIT-kaartje kan iedereen in Arnhem op elk moment met het openbaar vervoer reizen. Ook als mensen geen ov-chipkaart hebben. Dit zorgt voor een goede verbinding in de stad en de regio. De SP wil dat de bus laagdrempelig en toegankelijk blijft voor elke Arnhemmer. Daarnaast past het niet in het streven naar meer gebruik van het openbaar vervoer in plaats van de auto. Lenting drong bij de wethouder aan op een toezegging om stappen te ondernemen tegen deze tariefsverhoging.

Foto: Thorsten Kemper / Thorsten Kemper

Foto: Thorsten Kemper

Wethouder Mink zegde toe zijn invloed aan te willen wenden: “De provincie stelt als concessieverlener de tarieven vast. Het is echter geen bevoegdheid van het college. Maar ik wil met Nijmegen en andere Gelderse gemeenten naar de provincie stappen om te kijken of er afspraken gemaakt kunnen worden.” Wethouder Mink is bereid om te kijken naar goedkope alternatieven: “Bezuinigingen moeten niet belanden in de portemonnee van de reiziger. Ik ben het met u eens dat wij een product moeten hebben dat betaalbaar is, ook voor die incidentele reiziger. En dat zou bijvoorbeeld een stadsretourtje kunnen zijn.”

Door: Anette Beumer