SP stelt vragen over vergoeding binnenstadmanager

9 juni 2015

SP stelt vragen over vergoeding binnenstadmanager

De Arnhemse SP heeft maandag 8 juni vragen gesteld over de wel erg hoge vergoeding van een manager voor de Arnhemse binnenstad. In de media werd de afgelopen tijd veel gesproken over een binnenstadmanager. Of, beter gezegd, er werd vooral veel gesproken over de vergoeding van deze manager. Deze zou zo’n 6.000 euro bruto per maand bedragen. Het geld voor deze binnenstadmanager moet van Stichting Ondernemersfonds Arnhem komen. Stichting Ondernemersfonds Arnhem, SOFA, krijgt haar jaarlijkse inkomsten via een ophoging van de Onroerend Zaak Belasting (OZB) van ondernemers en pandeigenaren in de Arnhemse binnenstad. Kortom, geld van onder meer hardwerkende ondernemers, groot en klein.

Veel ondernemers zijn dan ook boos dat er op deze manier met hun geld wordt omgegaan. Ook de Arnhemse SP vraagt zich ernstig af of zo’n hoge vergoeding wel zo’n goed idee is. SP-raadslid Jurgen Elfrink stelde tijdens de politieke maandag van 8 juni mondelinge vragen aan het college van B en W.

Voorgeschiedenis                                                              Enige tijd geleden werd bekend dat de Stichting Binnenstadmanagement Arnhem (SBA) als gevolg van financiële problemen faillissement moest aanvragen. Een aantal ondernemers stelde daarop een tijdelijk binnenstadmanagement op, ook weer gefinancierd uit het ondernemersfonds. Dit fonds moet het economische klimaat in de Arnhemse binnenstad versterken. In de media viel te lezen over de vergoeding die de nieuwe – oude binnenstadmanager gaat ontvangen. Verschillende ondernemers in de binnenstad namen met veel ongeloof kennis van dit bericht. Zij zijn namelijk boos dat mede-ondernemers op deze manier met hun geld omgaan.

Waar ligt de bal?                                                                    SP-raadslid Jurgen Elfrink wilde van portefeuillehouder, wethouder Ine van Burgsteden, weten of het bedrag klopt en of zo’n hoge vergoeding kan rekenen op draagvlak bij de Arnhemse ondernemers. Elfrink vroeg zich daarbij ook af of het bedrag van 6.000 euro bruto per maand welbesteed belastinggeld is. De wethouder ging niet in op het precieze bedrag. “Het is bovendien een keuze die de Stichting Ondernemersfonds Arnhem zelf maakt. Zij maken keuzes hoe ze het geld besteden, daar ligt de bal,” aldus de wethouder. Elfrink was niet tevreden met dit antwoord: “Vroeger is het ook mis gegaan, kijk maar naar het faillissement. En het gaat om belastinggeld dat via de OZB wordt opgebracht.” Van Burgsteden bleef echter bij haar antwoord dat de verantwoordelijkheid voor deze keuze bij  Stichting Ondernemersfonds Arnhem, Sofa, ligt. Binnenkort zal het onderwerp ‘binnenstadmanager’ zeker aan bod komen tijdens een grote bijeenkomst over de Arnhemse binnenstad op 23 juni. Wordt vervolgd dus.

Door: Anette Beumer