Focus verhuist naar Kerkplein

2 juli 2015

Focus verhuist naar Kerkplein

Focus Filmtheater verhuist van de Korenmarkt naar het Kerkplein. Dat heeft de gemeenteraad maandag 29 juni tijdens de vergadering besloten. Naast het filmtheater komen op het Kerkplein winkels en huizen. De nieuwbouw moet in 2018 klaar zijn. SP-raadslid Luuk van Geffen is blij met de uitkomst van de gemeenteraadsvergadering: “Het filmhuis wacht al meer dan 20 jaar op een nieuwe locatie in de stad. Nu ligt er een plan van Focus zelf, zoals wij in ons coalitieakkoord hebben afgesproken. De locatie is goed en de plannen blijken haalbaar.”

Foto: Anette Beumer / SP Arnhem

SP zegt ja tegen filmtheater                                                De Arnhemse SP vindt dat het Kerkplein Focus de mogelijkheid biedt om haar ambities waar te maken. En die ambitie is onder meer een filmtheater van allure te worden. Van Geffen: “Met het benoemen van Focus tot de basis infrastructuur van de stad hebben wij ‘ja’ gezegd tegen Focus en dus ‘ja’ tegen een filmtheater. ‘Ja’ zeggen betekent in dit geval ook dat wij het filmtheater moeten faciliteren.” Wethouder cultuur, Gerrie Elfrink (SP), is blij met de instemming van de gemeenteraad. Ook hij zegt volmondig ‘ja’ tegen het filmtheater, omdat Focus volgens hem veel meer biedt dan alleen ‘mainstream’ films: “In de meeste bioscopen is het Hollywood wat de klok slaat. Er is meer in het leven dan Hollywood.”

Het Kerkplein ziet er vanaf 2018 totaal anders uit (afbeelding "Plein aan de Rijn; SP Arnhem 2009)

Rembrandttheater geen optie                                           Met het vertrek van Pathé uit het Rembrandttheater leek een verhuizing van Focus naar deze locatie een goed alternatief. Daar werd in de afgelopen tijd dan ook veel over gesproken. Argumenten zoals de jaarlijkse exploitatiekosten, de slechte bereikbaarheid, de huidige status van het pand en de onvoldoende omzetmogelijkheden voor de horeca spreken volgens de SP voor zich om het vooral niet te doen. Ook zijn de zalen in het Rembrandttheater te groot en er zijn simpelweg te veel zalen voor het (vaste) publiek van het filmtheater. Al met al niet rendabel legt SP-raadslid Luuk van Geffen uit: “De SP is er van overtuigd dat het enige argument om Focus naar het Rembrandt te laten verhuizen is het besparen op de leegstand is. Focus is echter geen leegstandbeheerder, maar wil een serieus filmtheater in onze stad kunnen zijn.”

Kerkplein: een levendige plek in het hart van de stad

Plein aan de Rijn                                                                      De SP heeft in 2009 een alternatief plan voor de oorspronkelijke Rijnboogplannen ontwikkeld en ingediend: Plein aan de Rijn. Een van de voorstellen was om het Kerkplein weer te bebouwen. Met de verhuizing van Focus naar het Kerkplein lijkt dat te gaan gebeuren. Net als bij Rozet en de directe omgeving zullen Focus en het verkleinde plein met in de omgeving de Jansbeek, een publiekstrekker worden.

Door: Anette Beumer